top of page
BBHS-white-logo-with-margins 885x350.png
Writer's pictureThe BBHS team

Dansk firma bliver ‘kuffertknusernes’ endeligt

Den danske virksomhed BBHS har opfundet en løsning, der sikrer, at kufferter ikke længere bliver kastet rundt med, når du tager ud og rejser.


Der er ikke noget som at have købt en pæn porcelænskat til lillemor på turen til Thailand. Men det er ret meget, der er bedre end at komme hjem og se, at porcelænet er smadret, fordi din kuffert er blevet kastet rundt med i diverse lufthavne.


Men det vil den danske virksomhed, BBHS, gøre op med. Den har opfundet et system, hvor kufferterne nærmest ikke rører jorden mellem in-check og afgang og omvendt. De bliver i stedet fragtet på bånd hele vejen, og den eneste manuelle løfter er ham, der sidder inde i selve lastrummet og omrokerer på de tunge tasker.


I Billund Lufthavn er løsningen allerede implementeret på fly, der ankommer til lufthavnen. Der er ikke tal på, hvorvidt der er færre skader på genstande i kufferter i Billund Lufthavn. Man kontrollerer ikke kufferterne for skader før og efter ankomst, fortæller driftschef i lufthavnen, Rene Høgh Jensen. Men han har en klar fornemmelse for, at det nye system mindsker skaderne.


»Jeg har en helt klar overbevisning om, at i og med bagagen kører langt mere på bånd og ikke i samme grad får fysiske løft, så vil bagagen blive påvirket mindre end ved fysisk håndtering,« siger han.


Direktøren for BBHS, Martin Sattrup Christensen, mener, at løsningen gavner lufthavenen i flere led. Han fortæller blandt andet, at erfaringer fra Billund Lufthavn samt egne fabrikstest viser, at der vil ske en reduktion på 50 procent i form af smadrede genstande eller kufferter.


»Der er ikke sket nogen som helst forandring i den her branche de sidste 50 år. Og vi kommer med et semiautomatisk system, der gør, at passagererne får deres kufferter hurtigere og flyene kan stå kortere tid i gaten, fordi vi tømmer og læsser dem væsentligt hurtigere. Udover det, så fjerner vi 95 procent af alle manuelle løft, og det er godt, fordi det her er et område, hvor der er rigtig mange arbejdsskader,« siger han.


I Billund Lufthavne fortæller Rene Høgh Jensen, at motivation for at bruge det nye system netop er at mindske arbejdsskader og forbedre arbejdsmiljøet. Førhen var der flere folk, der håndterede bagagen i lastrummet.


»For os har det betydet, at vi har et helt andet udgangspunkt. Vores arbejdsmiljø for de folk, der håndterer bagagen, er blevet forbedret. Vi rører stort set ikke ved bagagen fra det kommer med flyet, til det ligger på båndet ved passagererne. Det er helt klar, at det her mindsker nedslidningen af de folk, som håndterer bagagen,« siger han.


BBHS-direktør, Martin Sattrup Christensen, er netop nu i Bangkok, fordi BBHS er nomineret til en innovationspris hos The International Air Transport Association (IATA), der repræsenterer 265 flyselskaber og 83 procent af al lufttrafik. Adspurgt om, hvorvidt løsningen kræver færre medarbejdere, siger han:

»Jeg mener, det er en naturlig del af effektiviseringen. En af de ting, der bliver talt om her i Bangkok, er, at det bliver sværere og sværere at rekruttere medarbejdere til den her branche. Dels bliver gennemsnitsalderen for de ansatte højere, og det er svært at få unge medarbejdere til at påtage sig det her arbejde,« siger han og tilføjer:

»Man kan sige, at der behøves mindre mandskab til at håndtere den samme mængde baggage. Så jeg tror, at lufthavnene individuelt vil vælge, om løsningen er noget, man skal bruge til at skabe effektivisering, eller om det er noget, man vil bruge til at udvide sin kapacitet med,« siger Martin Sattrup Christensen.


Men i Billund Lufthavn vil man ikke blive nødt til at fyre medarbejdere som følge af det nye system, fortæller Rene Høgh Jensen.

»Isoleret til opgaven med at aflæsse bagage, vil man kunne ræsonnere sig frem til, at her skal der bruges færre ressourcer. Men det er slet ikke i et omfang, hvor vi ser, at vi skal have ansættelsesstop eller afskedige folk. Vi regner i stedet med at omfordele og omflytte ressourcer og medarbejdere. Vi har ikke endnu sat konkrete måltal op for at spare ressourcer på det her. Det er en langsigtet strategi med henblik på arbejdsmiljø, og der tror vi på, at der henter vi ressourcer; vi får mindre fysisk nedslidning,« siger han og fortæller, at det går hurtigere med at tømme flyene.


»Det er klart, at vi har absolut positive erfaringer med systemet. I forhold til arbejdsgangen giver det også hurtigere og mere effektiv håndtering af bagagen.«

Martin Sattrup Christensen fortæller til sidst, at konkurrencen i Bangkok har skaffet dem henvendelser fra lufthavne rundt omkring i verden, som er interesserede i løsningen. Blandt andet fra Canada, Nordeuropa og et par lufthavne fra Mellemøsten. Konkurrencen (IATA) bliver afgjort onsdag.

 

Credit: Niels P. York and Berlingske Business


Kommentare


bottom of page